Ervaringen delen; wanneer val je voor de verleiding van porno?

We hebben intussen al de nodige mensen geholpen en willen daarom wat ervaringen met jullie delen. Doe er je voordeel mee, spring er op in, praat met ons mee en vraag ons om hulp of advies!

Je staat niet alleen! Daar beginnen we mee, we gaan samen het traject met je aan. Het zijn bemoedigende woorden aan het begin van het traject. Je hebt de beslissing genomen om aan je pornogebruik te gaan werken. We willen eens met jullie doornemen wat we zoal te horen krijgen, zodat je er van kunt leren maar bovenal weet dat je niet alleen staat.

Wat zijn zoal de redenen om het traject aan te gaan?
– Ik weet dat ik te veel met porno bezig ben, én blijf.
– Mijn partner is het beu en geeft me nog één kans. Ik wil haar niet kwijt.
– Ik heb er wéér ruzie over met mijn partner, nu ben ik er écht klaar mee.
– Opnieuw heb ik mijn tentamens niet gehaald omdat ik zoveel met porno bezig was.
– Mijn vakantie is weer voorbij, en wat heb ik nu eigenlijk gedaan? Porno kijken…..
– Ik ben betrapt door onze zoon, ik moet er nu echt iets aan doen.

Wat je reden ook is om er iets aan te doen, het is jouw leven en die reden is de belangrijkste van allemaal.

Wat zijn dan die momenten dat je terugvalt in dat ongewenste gedrag? Je wilde stoppen, maar toch gaat het op een gegeven moment fout.

Onderstaand rijtje geeft de redenen aan die wij het meeste horen, herken je jezelf erin?
– Als ik ruzie heb met mijn partner.
– Als ik stress ervaar.
– Als ik een vrije avond zonder verplichtingen heb.
– Als ik me onzeker voel.
– Als ik gekwetst ben.
– Nu ik tijdelijk geen werk heb.

Dat zijn dus een aantal redenen die we vaak horen. Wat kun je nu doen om het serieus aan te pakken? In onze demo geven je al een paar handvatten, deze zijn afkomstig uit het boek. In deze blog willen we je graag verder op weg helpen in je strijd tegen porno. We gaan deze situaties eens stuk voor stuk langs en kijken wat het met je doet en wat je er aan kunt doen.

“Als ik ruzie heb met mijn partner”.
Dat is niet fijn, je voelt je je er niet prettig onder. Er kan een nauwe relatie met stress of onzekerheid zijn. Afhankelijk van hoe jij in de ruzie staat en er mee omgaat, heeft het invloed op je. Dat klinkt eenvoudig, maar het is de basis. Probeer naar die basis te gaan. Verwijt je de situatie aan je partner of wordt je er zelf onzeker van? Hoe ga je om met de vervelende gevoelens die je ervaart? Kun je deze accepteren en steek je energie in het rechtzetten van de situatie? Misschien is daar een dag of langer voor nodig, maar je probeert de situatie te herstellen. Of negeer je de situatie of schiet je in de verdediging? Je kunt die negatieve gevoelens ook verdoelen met porno, dat geeft een goed gevoel toch? Misschien wel op dat moment, voor enkele minuten, maar het is eigenlijk je kop in het zand steken. Je hersteld er de situatie niet mee, het is een lapmiddel. Wellicht maakt het de situatie nog erger omdat je partner het niet prettig vind dat je porno kijkt. Kijk eens van een afstandje naar de situatie. Wat wil je ermee bereiken om naar porno te kijken als het even tegen zit? Schrijf dat eens voor jezelf op, je mag ons ook mailen je wilt. Relativeer de situatie en besef dat het lapmiddel geen oplossing is. Het is zonde als je al goed op weg was, als je het al een tijdje vol hield. En lost het je probleem op dat moment op? Nee…

“Als ik stress ervaar”.
Als je stress ervaart kun je verlangen naar ontspanning. Laten we weer naar de kern gaan; wat is ontspanning precies? Dat is voor iedereen anders. In de kern is ontspanning iets wat jouw een stukje rust laat ervaren, je in een staat brengt waarin je je prettig voelt, waarin je alles even van je af kunt laten vallen. Je kent het vast wel, op je werk of studie rondt je een forse klus af, met goed resultaat. Je ervaart een bepaalde mate van rust. Als je stress ervaart heeft je lichaam ontspanning nodig. Je kunt dat zoeken in porno, omdat het rustgevende stofjes in je hersenen aanmaakt. Echter is dat maar van korte duur, je zal snel erna weer de situatie van onrust ervaren, of de drang om nogmaals naar porno te grijpen. Het is in stressvolle situaties beter om alternatieven aan te pakken. Spreek met vrienden af en probeer een gezellige tijd te hebben, of ga intensief sporten. Sporten zorgt ervoor dat er stoffen in je lichaam worden aangemaakt welke goed zijn als je stress ervaart. Het heeft een algehele positieve invloed op je lichaam. Als sporten je moeite kost, ga op zoek naar alternatieven welke jou rust en ontspanning geven, denk eens zo breed mogelijk. Muziek maken, iets met schilderen, vissen, bij een dierenasiel vrijwilligerswerk doen, iemand in de buurt helpen met een klus, sporten welke minder lichaamsintensief zijn. Denk vooral in mogelijkheden. Heb je hulp nodig, laat het ons weten, we kunnen samen met jou naar mogelijkheden van afleiding kijken!

“Als ik een vrije avond zonder verplichtingen heb”.
Er zit een stuk overlap met het advies van voorgaande punten. Belangrijkste is dat je alternatieven in je leven gaat brengen. Ga verplichtingen aan, ga dingen doen die goed voor je zijn of je voldoening geven. Maak afspraken met vrienden, wordt lid van een (sport)vereniging. En als je een keer geen verplichtingen heb besef dan dat je het zelf in de hand hebt. Schrijf voor je zelf een aantal activiteiten op die je zou kunnen doen in plaats van naar porno te grijpen. Als je dan in de verleiding komt pak je dat lijstje erbij. Zet daar ook op wat de reden is dat je de verleiding wilt weerstaan, zodat je weet waar je het voor doet.

“Als ik me onzeker voel”.
Weer naar de kern; waar voel je je onzeker over? Eigenlijk moet je dit soort zaken voor je zelf opschrijven en concrete doelen stellen. Kun je iets aan de situatie / onzekerheid doen? Wie of wat heb je daar voor nodig? Kun je dat regelen, of wat houdt je tegen? Probeer voor jezelf te plannen waar je de komende maanden aan gaat werken. Zijn het zaken waar je niets aan kunt doen, vraag jezelf dan nog een keer af of je er écht niets aan kunt doen of vraag vrienden om hulp. Ook hiervoor geldt weer, je kunt ook ons om advies vragen.

“Als ik gekwetst ben”.
Lees de stukjes “Als ik stress ervaar” en “Als ik ruzie met mijn partner heb” eens goed door. De kern zit het in het afleiding zoeken, troost zoeken in iets wat je een prettig gevoel geeft. Je wilt dat realiseren door te grijpen naar porno. Bij een orgasme worden stoffen in je hersenen aangemaakt die je een prettig gevoel geven. Door het gemak waarmee je deze kunt opwekken met porno, is het risico dat je er steeds vaker naar grijpt. Je raakt er in bepaalde mate aan gewend en het moet steeds meer zijn, dat is het grote risico ervan. Herkenbaar?

“Nu ik tijdelijk geen werk heb”.
Dat ligt in het verlengde van de vrije avond of het vrije weekend. Je hebt geen verplichtingen en grijpt makkelijk naar een manier van afleiding om de tijd te doden. Daarnaast geeft het een prettig gevoel, helaas maar voor korte duur. Zorg hier ook weer dat je verplichtingen aangaat. Dat is misschien lastig als je geen werk hebt, door een gebrek aan financiën. Er zijn altijd mogelijkheden om alternatieven aan te grijpen. Je kunt je diensten aanbieden aan bekenden en familie, je kunt vrijwilligerswerk doen of gaan studeren om sterker in je sollicitaties te staan. Als je hier hulp of wat sturing bij nodig hebt, laat het ons weten.